Hej, tjo och klackarna i taket!

Är det fler med mig som fullkomligen har fastnat för IQ-projektets senaste reklam? För egen del var jag helsåld redan första gången jag hörde inledningstonerna till Peps Perssons Rus, ett klockrent framförande av Lill Lindfors.
Festen, glädjen och flirtandet som tills sist når sin eufori och därefter går ett alltmer olycksbringande avslut till mötes. En för löst sittande slips, gråten mascara och en snabb avsugning i ett toalettbås. De snabba bilderna, fragmentariska meningarna ifrån rollkaraktärerna som är riktade rakt till mig men ändå inte, utnyttjandet och blottläggandet av den sårbara människan.

IQ-projektets filmer har alltid väckt min uppmärksamhet och skapat en tanke, men denna gången var känslan exceptionell och jag vågar säga att de med all säkerhet nått ut till en publik som alla känner igen något av sig själva.

Regissören bakom filmen, Mikael Marcimain, har med träffsäkerhet slagit an på något långt inne i hjärteroten. Den är stilistisk, gripande och för effektfullt fram ett oerhört viktigt budskap; Var rädd om dig.

 

 

 

När vinet glöder i de fyllda glasen
och vi börjar bli i gasen
då lossnar tungans band
Vi som gått omkring vart så blyga
vi slutar upp att smyga
modet kommer efter hand

Hej, tjo och klackarna i taket
nu visar vi helt naket
hur modiga vi är
Inga ord kan bli för stora
vad har jag att förlora
Så är det med det!

Alla ryms i stora famnen
och skeppet söker hamnen
och vänskapen är varm
Livets gåtor blir så uppenbara
och de kan jag förklara när du vilar på min arm

Senare när berusningen har lagt sig
och det som jag har sagt dig
verkar ganska meningslöst
Då undrar jag över hur du ser mig
man får se upp hur man beter sig
och då skrattar jag nervöst

Mitt hjärta har en frusen inneboende
med pajat självförtroende
som inte mår så bra
Hon plockar fram allt det jag gömmer
och minns allt det jag glömmer
och säger att hon är jag



Kommentarer
Postat av: S

Ca 500kr, beroende på storlek på flaskorna. Jag har de små

2008-11-01 @ 20:16:21
URL: http://saraskara.blogg.se/
Postat av: S

Hallå tjejen vart har du tagit vägen?

2008-12-28 @ 12:04:20
URL: http://saraskara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0